Castell d’Olivella / Garraf

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Situació: Al terme municipal d'Olivella (El Garraf) – Barcelona.

Època: Segles X-XII - Generalitat de Catalunya.*

Protecció: BCIN - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Pràcticament desaparegut, subsisteixen algunes restes de murs. Al bell mig hi ha un molí construït amb les pedres del castell.

“ ... les restes del castell d'Olivella són coronades per una torre de planta circular que no pertany a l'obra de fortificació, sinó que va ser construïda al segle XVIII, època en què el castell ja era abandonat, pel rector del poble, que hi volia bastir un molí de vent; a causa de la mort d'aquest rector les obres restaren inacabades.”

• De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya,* ens complau extreure la següent informació:

Descripció

De l'antic castell d'Olivella, documentat des de l'any 992, es conserven només algunes restes dels murs que dibuixen una planta trapezoïdal.

Les parets són de pedra poc treballada i morter d'escassa qualitat.

Enmig les runes del castell d'Olivella, es va construir al segle XVIII un molí, aprofitant la torre de planta rodona.

Molt a prop del castell d'Olivella hi ha les restes de l'antiga capella romànica de Sant Pere.

És un edifici d'una nau de la qual només en resta l'absis, amb una finestra d'esqueixada simple, i part dels murs.

Prop d'ella hi ha les ruïnes de la Masia del Rector.

Notícies històriques

Castell termenat.

Apareix mencionat en documents del 992 i del 1002.

En una transacció del 1038 s'assenyalen els límits d'aquest castell.

Sembla que el domini feudal del castell d'Olivella pertanyia al bisbe de Barcelona.

L'església era l'antiga parròquia d'Olivella.

S'esmenta per primera vegada a mitjans dels segle X, quan era possessió de la mitra barcelonina.

L'any 1625 la parròquia es traslladà al temple bastit al castell nou d'Olivella.

La construcció del molí, al segle XVIII, va ser una iniciativa del rector d'Olivella, que va morir mentre s'estaven traslladant les moles des de Vilafranca.

Les moles van quedar abandonades i hom diu que una està a la riera de Begues i l'altra a la serra dels Carlins.

Altres noms: Església de Sant Pere del Castell - El Molí del Rector - El Molinot - Generalitat de Catalunya.*

Accés - Visitat el 17/01/2007:

0 - Punt d'inici: L'itinerari proposat comença en un lloc situat entre els PK 15 i 16 de la carretera BV-2111 de Sant Pere de Ribes a Olivella, a poca distància d’aquesta darrera població, coordenades 41 18 45.98 01 48 23.03. Introduint aquestes dades al nostre navegador del cotxe, hem arribat sense  cap dificultat a aquest lloc (Veure fotografia de situació – Mapa Google).

Hi ha un trencall a mà esquerra amb un cartell que indica: Camí de Can Montaner.

Continuarem en aquesta direcció. Però també hi ha un cartell prohibint la circulació per aquest vial, de vehicles a motor.

1 - Si fa o no fa, al cap d'uns 10 metres d'aquest cartells, a la dreta,  hi ha una petita esplanada, on hi caben varis vehicles, i entenem que és perfectament vàlid aparcar-hi, sense que els veïns es puguin queixar. Deixem aquí el cotxe (41 18 47.81 01 48 21.92) i continuem el camí a peu.

2 - Al poc deixem a l'esquerra una pista (41 18 54.80 01 48 19.62) que ens conduiria al citat Mas de Can Muntaner,

i seguim recte. Aviat, a dalt de tot, a l'esquerra ja es veu la coneguda silueta del castell, coronada amb una senyera. Sembla estar enganyosament a la vora, però no és així, doncs el camí rodejarà la muntanya, per arribar-hi.

3 - A les coordenades 41 19 03.01 01 48 32.25, trobem una desviació a l'esquerra que obviem, seguim recte.

4 - A les coordenades 41 19 03.26 01 48 46.42, trobem una desviació a l'esquerra, per la que continuarem.

Així doncs, ens enfilem per aquest camí, i aviat, a l'esquerra i a dalt, tornem a veure el castell.

5 - Al cap de poc, després d’una corba molt pronunciada a l'esquerra, el camí arriba a una carena. No hi ha cap indicació. Tot i que el camí continua, en baixada, es pot intuir perfectament, que nosaltres hem d'agafar el petit corriol, que arrenca aquí (41 19 16.10 01 48 55.58), cap a l'esquerra i amunt, per arribar al cap de ben poca estona al castell.

Aquest darrer tram de l'itinerari, pot presentar dificultats a gent no acostumada a anar per la muntanya, doncs cal grimpar per arribar dalt de tot de l'esplanada on hi ha l'edificació que busquem.

La duració de la caminada ha estat d'uns tres quarts d’hora.

6 - Localització: N 41 19 13.45 E 01 48 50.12 - Altitud: 301 m.

Altres:

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya.

Edificacions properes:

Informacions complementàries de l'ITINERARI

Captura de pantalla

La introducció de les coordenades anteriors en un mapa de Google, no comporta la generació automàtica correcta de l'itinerari efectuat, al no reconèixer com a transitable la darrera part del recorregut. Desitjaríem que la introducció manual d'indicacions - en color vermell, potser faciliten la pauta a seguir.

Garraf : Veure en un mapa més gran.