Castell nou de Pontons / Alt Penedès

Valoració: 1 vot.

castell-nou-de-pontons-100617_703

castell-nou-de-pontons-100617_706

Situació: En terrenys del municipi de Pontons (Alt Penedès)  - Barcelona.

Època: Edificació del segle XI.

Estat: Molt malmès, molt poques restes. Lliurament accessible. Aparcament al final del camí per on hi hem arribat.

Accés - Visitat el 17/06/2010:

Iniciem l’itinerari proposat, dins de Pontons.

Procedents de Vilafranca del Penedès, hem arribat a Pontons circulant  per la carretera BV-2122, travessant-la fins arribar quasi al final del poble. A la dreta hem deixat enrere el restaurant El Papà. A l’esquerra veiem un cartell anunciant el restaurant els Caçadors. Hi ha una parada de bus. Davant nostre hi ha una minúscula rotonda. En aquest lloc ( N 41 24 45 01 30 49) la carretera fa un gir molt pronunciant cap a la dreta. Obviem aquesta direcció, continuant recte. La carretera s’enfila de manera molt decidida. Hi ha un cartell advertint que cal extremar les precaucions en aquest tram d’uns 700 m.(Carretera perillosa).

A partir d’ara, en determinats llocs anirem trobant cartells informatius, de color verd, de senderisme, que ens orienten per arribar a Sant Joan de la Muntanya.

Però hi ha un problema: no hi ha cartells en cada cruïlla de camins, hi ha llocs on no n’hi ha.

Així doncs anirem donant una sèrie d’informacions, confeccionant un “track” casolà. Situant aquestes dades sobre un mapa Google, veurem clarament el camí.

-       Acaba l’asfaltat (41 24 27 01 30 28). Continuem, circulant per pista de muntanya.

-       Trencall (41 24 18 01 30 35) No hi ha cartell. Seguim per l’esquerra.

-       Trencall (41 24 08 01 30 47) No hi ha cartell. Seguim per l’esquerra.

-       Trencall (41 24 15 01 30 56) No hi ha cartell. Seguim per l’esquerra.

-       Trencall (41 24 26 01 31 13) Hi ha un cartell. Seguim per la dreta.

-       Fi del camí, esplanada on hem aparcat:  41 24 31 01 31 26. Veure foto a continuació:

El recorregut , des d’on hem abandonat l’asfalt, fins aquest lloc ha estat d’uns 1.900 m. aproximadament.

L’església es troba al final de la baixada que arrenca des de l’esplanada. Veure foto a continuació:

Per arribar al castell, cal localitzar l’inici d’un discret però evident corriol que també surt, planejant, des de la mateixa esplanada.

Localització: Situació davant de la porta de l’església de Sant Joan: N 41 24 29 E 01 31 29.

Situació de les restes del castell: N 41 24 28 E 01 31 27.Altitud: 720 m.

Les vistes des d’aquest lloc, son esplèndides.

st-joan-de-la-muntanya-100617_707

Altres: El castell es va edificar dalt del puig del Fonoll. Uns metres més avall hi ha l’església romànica (Segle XI) de Sant Joan de la Muntanya. Tancada. Restaurada l’any 1968. El 24 de juny de cada any s’hi celebra un aplec.

Tot i que hem circulat per carreteretes de muntanya, a estones envoltades de vinya, a poc a poc, en un vehicle de turisme, lleugers d’equipatge, amb només dos viatgers, algunes  vegades hem rascat la panxa del cotxe. Per altra banda, el terra del camí, ben proveït de pedres, no creiem pas que hagi estat un bon tracte pels neumàtics.

Finalment, sols en resta recordar, com en altres ocasions, que la climatologia pot modificar sensiblement les condicions de circulació per pistes de muntanya. Cal tenir-ho en compte.

Edificacions properes:

Informacions complementàries de l'ITINERARI:

castell-nou-de-pontons-itinerari-google-maps_0

Ver Alt Penedès en un mapa més gran.

A L T R E S

st-joan-de-la-muntanya-100617_709

Ermita de Sant Joan de la Muntanya.