Castell de Castellvell de la Marca / Alt Penedès

Valoració: 1 vot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En aquest lloc, hem aparcat. Al fons, dalt d'un turó, ja és visible el castell. Iniciem  el camí a peu.

castell-de-castellvi-de-la-marca-070113_501

Restes de la capella del castell.

Situació: En terrenys del terme municipal de Castellví de la Marca (Alt Penedès) – Barcelona.

Època: Medieval - (Patrimoni.Gencat).

ProteccióBCIN – (Patrimoni.Gencat).

Estat: Molt malmès. Lliurament accessible. Al costat mateix hi ha la capella de Sant Miquel.

Altres noms: El Castellot - (Patrimoni.Gencat).

Accés - Visitat el 13/01/2007:

Punt d'inici. Una mica complicat d’explicar aquest itinerari. A veure si ho aconseguim... Caldria introduir les següents coordenades, N 41 20 04 E 01 34 55 al navegador i desitjar que ens porti al lloc precís, una esplanada al costat d’un petit cementiri, en terrenys del municipi de Castellví de la Marca. (Veure Mapa Google).

Deixem aparcat el cotxe (de cara a unes cases que hi ha al damunt) i ens disposem a continuar la ruta, a peu.

A la dreta comença un camí, amb un cartell que indica “al Castellot 1 h.”. L’agafem. Al cap d’una estona trobem una cruïlla: Hem continuat per l’esquerra, un camí que s’enfila, deixant el de la dreta que baixa. Al cap d’una altra estona trobem a l’esquerra, una mica amagat però assenyalat per unes pedres en forma de fita, l’inici d’un “camí de cabra”, que s’enfila de sobte.

(Si no haguéssim trobat aquest corriol, ens en donaríem compte de seguida, doncs el camí anterior acaba en una pedrera abandonada de petites dimensions. En aquest cas hauríem de tornar en darrera, seguint els nostres passos, vigilant de trobar ara a la dreta, el citat camí de cabra.

Al cap, arribem a una ampla pista de muntanya. Continuem per l’esquerra i amunt, i al poc, a dalt, ja veurem les restes del castell.

Per baixar, per variar,  hem agafat la citada pista.

Quan trobem una cruïlla continuem per la dreta, sempre baixant. Arribarem al fons del torrent i anirem a sortir a la carretera general, al pont que la travessa. Llavors sols ens caldrà caminar per la carretera fins a la cruïlla, a la dreta, que ens portarà al cementiri, on hem deixat el cotxe. (Veure fotografia – itinerari). Aquesta variant tot i que una mica més llarga que el camí de pujada, és una tranquil·la passejada, per un camí de terra (al principi), pel bell mig del bosc.

NOVETAT: Avui, 10/06/2013, i amb ocasió de penjar una nova pàgina referida a la capella de Sant Miquel, veïna de la present edificació, veiem, que al mapa de situació (Data d'actualització any 2013) d'aquest castell, fins quasi a tocar del cim on està ubicat, s'hi pot arribar en cotxe, doncs al mapa n'hi apareixen varis, aparcats...

Localització: N 41 20 15 E 01 34 42 - Altitud: 458 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, Enllaç trencat - Generalitat de Catalunya, ens complau extreure la següent informació (Juny 2013):

" Descripció

Ruïnes notables d'una torre, murs i capella, tot molt trossejat.

Conegut pel Castellot.

Les ruïnes de Castellví de la Marca són situades al cim d'un penya-segat (496m d'alçada), sobre la riera de Marmellar, talaia natural sobre les planures de l'Alt i del Baix Penedès i lloc de vigilància de la portella que configura la riera de Marmellar.

De Castellví en resta una torre mestra, de planta circular, conservada enterament en el pis inferior mentre que de la part superior només resta dempeus la meitat.

Aquesta torre era envoltada per una muralla, de la qual resten alguns llenços.

La capella del castell, en ruïnes, era dedicada antigament a Sant Pere, Sant Miquel i Santa Maria.

Aquesta capella, romànica, era de planta rectangular, d'una sola nau i coberta amb volta de canó, que a migdia conserva dos arcs formers i l'arrencada d'una volta que podria pertànyer a una segona nau.

Notícies històriques

Castell termenat. Documentat el 977.

El poble antic de Castellví de la Marca, del qual resten escassos vestigis, era situat al rost del castell, on hi ha l'antiga església parroquial de Sant Sadurní.

L'antic Castellví de la Marca és documentat el 977.

El 1023, els Comtes de Barcelona, Berenguer Ramon I i la seva muller Sança, vengueren a Guillem I de Castellvell, fill del difunt Amat, el domini del seu "castrum Vetulum extremarium", situat "in comitatu Barchinonensi in eius marchis".

És a dir, li vengueren Castellvell, que encara aleshores era situat als confins de la marca, dels territoris conquerits pels comtes.

Guillem de Castellvell posseí, també, Castellví de Rosanes, sobre Martorell.

Ambdós castells foren els dos nuclis principals a l'entorn dels quals es formà la baronia de Castellvell."

Edificacions properes:

Informacions complementàries de l'ITINERARI

detall-itinerari-castell-de-castellvi-de-la-marca

Alt Penedès : Veure en un mapa més gran.