Castell dels Gorgs – Llers / Alt Empordà

castell-dels-gorgs-090801_507

Entorn del lloc on hem trobat les restes.

castell-dels-gorgs-090801_502

Vistes de les restes, al peu del camí por on hi hem accedit. Al fons el Mas de la Pujada.

castell-dels-gorgs-090801_505

Altres vistes de les suposades restes.

castell-dels-gorgs-090801_510

castell-dels-gorgs-090801_512

Vistes des del castell. El perfil orogràfic de les muntanyes del fons ha estat bàsic per la localització.

Situació: A tocar d’unes terres de conreu del municipi de Llers (Alt Empordà) – Girona.

Època: Medieval - Generalitat de Catalunya*

Protecció: BCIN. - Generalitat de Catalunya*.

Estat: Restes irreconeixibles. Lliurament accessible. No hi ha cap tipus d’informació.

Altres noms: Ruïnes del castell del Gorg

Accés - Visitat el 15/07/2009 sense localitzar-lo. Hi hem tornat de nou el 01/08/2009.

Procedents de Llers i circulant per la carretera GIP-5107 en sentit Els Hostalets (Veure mapa Google), cal prendre un trencall que trobarem a mà esquerra,  ( 42 17 54 02 55 17) on actualment hi ha un cartell anunciant una Clínica Dental. Passarem pel bell mig d’unes poques cases i després de circular per una carretereta sense asfaltar, al cap d’uns 400 metres, veurem davant nostre, una mica amagades entres els arbres, unes restes, un mur vertical.

Son les restes del castell de Sarraí. Visita opcional. Coordenades de situació: N 42 18 06 E 02 55 26. Molt a la vora hi ha el Mas de la Pujada.

Continuant per la carretera per on hem arribat, deixarem a la nostra dreta les parets d’unes construccions del Mas, passarem pel costat d’una gran bassa d’aigua, fins trobar molt a la vora un trencall a mà esquerra per on continuarem (42 18 12 02 55 30) deixant a l’esquerra dues petites muntanyes de pneumàtics vells.

Al cap de poc tornarem a trobar un altre trencall (42 18 22 02 55 24), també a l’esquerra, per on continuarem fins arribar a un lloc (N 42 18 19 E 02 55 21) on deixant el cotxe al mig del camí (No hi passa ningú per aquí ...) hauríem de veure ja en aquest lloc les minses restes de l’edificació que busquem.

Localització: N 42 18 19 E 02 55 21 - Altitud: 112 m.

Altres: La localització d'aquestes restes ha estat possible gràcies a la inestimable col·laboració de les persones de l’Associació Juvenil Brullersenca (*), de la població de Llers, i en especial del senyor Jordi Dalmau, que ens va facilitar les fotografies que ens van permetre identificar  aquesta edificació.

(*) En data 19/12/2013 comprovem que aquest enllaç ja no funciona. No havent pogut localitzar-ne un de nou, el donem de baixa.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya* ens complau extreure la següent informació - Setembre 2020:

Descripció

Situat al nord-est del nucli urbà de la població de Llers, al paratge de la Borrassa, prop del torrent de la Serra.

Es tracta dels escassos vestigis del castell del Gorg, molt degradats i completament arruïnats.

De fet, els trams d'estructures conservades són de poca alçada i dibuixen un recinte de planta més o menys rectangular.

L'aparell és de còdols i pedra sense treballar, amb alguna pedra de mida mitjana treballada integrada al bell mig del parament.

A la zona més elevada s'observa la cantonada d'una estructura, delimitada amb pedra desbastada mitjana.

Al voltant de les escasses estructures conservades hi ha abundants enderrocs.

Notícies històriques

Els senyors d'aquest castell, feudataris del senyor del castell de Llers, eren els Cantalló dels Gorgs i que els drets del domini del castell pertanyien al senyor del Castell de Llers.

Concretament, es té noticia que el feudatari l'any 1300 era Pere de Casnatalló, cavaller dels Gorgs.

Actualment està en estat de ruïna i les restes són difícils d'identificar donat el seu mal estat.

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pagina.

Alt Empordà : Veure en un mapa més gran.