Torre de Canadell – Sant Joan les Fonts / Garrotxa

Valoració: 1 vot.

És una edificació del segle XIX.

sant-joan-les-fonts-torre-de-canadell-ajuntament_0

Informació extreta de la pagina web de l'Ajuntament de Sant Joan les Fonts.

torre-de-canadell-110920_502_0

torre-de-canadell-110920_509_0

A continuació, veurem diverses vistes de l'interior de l'edificació:

torre-de-canadell-110920_513_0

torre-de-canadell-110920_515_0

torre-de-canadell-110920_518_0

torre-de-canadell-110920_539bis

Detalls de l'exterior: en primer lloc la boca d'una cisterna.

torre-de-canadell-110920_522_0

Restes als voltants de l'edificació, d'elements constructius defensius.

torre-de-canadell-110920_537_0

Situació: En terrenys del terme municipal de Sant Joan les Fonts (La Garrotxa) – Girona.

Època: Segle XIX.

Estat: Malmesa, sols conserva en peus les parets, no així el sostre i el terra dels pisos, que han caigut. Lliurament accessible.

Accés - Visitada el 20/09/2011:

Iniciem el recorregut dins de la població de Sant Joan les Fonts, circulant per la carretera GI-522, en direcció al poble veí, La Canya. En una rotonda que té una cortina d’aigua com a element distintiu, prenem la primera sortida, indicada per anar a Peracaula, i ens trobarem circulant pel carrer Mas Peracaula. Al tercer trencall continuarem per la dreta, pel carrer camí de Peracaula. A continuació seguirem pel tercer trencall a l’esquerra, carrer de la Rompuda. Al final, en el punt situat a 42 12 49 02 30 21, en aquest lloc conflueixen els carrers Mas Marunys, La Rompuda i Castanyer, on hi ha la Llar d’Infants el Niu.

Aquí s’inicia el camí que en un recorregut aproximat d’uns 2,8 km ens portarà a Vivers, cap a on ens dirigirem.

Travessarem per una passera per sobre del riu Fluvià, on veurem unes boniques vistes d’un bosc de ribera (42 12 55 02 30 33).

Continuarem circulant sense destorbs per una estreteta carretera asfaltada, fins un lloc situat a 42 13 16 02 30 58, on hi ha una cruïlla: a l’esquerra, segueix la carretera. Davant nostre hi ha un senyal de camí sense sortida. Obviant aquesta informació, és per aquí per on hem de continuar, fins arribar ben aviat a Vivers (42 13 21 02 31 16).

Aquí s’acaba l’asfalt, davant de la porta d’entrada a una finca privada. Cal continuar per l’esquerra, on s’inicia una pista de muntanya, transitable. Aquí cal valorar la conveniència de deixar aparcat el vehicle de turisme i continuar a peu un recorregut que al cap d’una distància d’uns 1.100 metres (1/4 d’hora caminant) ens conduirà a una petita clariana (42 13 29 02 32 00) on es pot aparcar el cotxe, si així hi hem decidit anar-hi.

En qualsevol cas, arribats a aquest lloc veurem que davant nostre, la pista, el camí, comença una baixada, es torna totalment intransitable (*). A la dreta, a més de la "zona d’aparcament” hi ha l’inici d’un ampli camí, que enfilant-se es dirigeix a la torre, molt propera, a cent metres,  i que si hem afinat la vista,  ja és visible entre l’arbreda.

Localització: N 42 13 27 E 02 31 55. Altitud: 569 m.

Altres: La continuació del camí des de (*) ens conduiria a Castellfollit de la Roca. Dies abans havíem intentat l’aproximació per aquella vessant de muntanya i tot i circular en un vehicle 4x4, no vàrem assolir el nostre objectiu, vàrem desestimar aquesta opció, donat el malt estat actual de la pista.

Ens ha sorprès la mida de l’edificació, una de les més voluminoses que hem vist, d’època carlina. No té sostre. Segons l’Oficina de turisme de Sant Joan les Fonts disposava de quatre pisos i això entenem que comportava disposar d’un important nombre de llocs defensius, donat l’elevat nombre d’espitlleres en totes les cares de la torre. Als voltants hi ha petites restes d’altres elements constructius per a la defensa.

Extraordinàries vistes als voltants. L’edificació no ha estat visible en cap moment del recorregut. Tampoc hem trobat cap cartell indicant la situació, llevat unes senyals, una mostra de les quals en facilitem en aquesta mateixa pàgina, i que condueixen per una drecera a la torre, quan ja hi arribem també per l’altre camí.

DRECERA FINAL: Alternativa parcial a l'anterior itinerari.

Quan anem caminant per la pista de muntanya, després d’haver deixat enrere el veïnat de Vivers, envoltats de vegetació a banda i banda del camí, trobem de cop i volta un prat a la dreta (42 13 28 02 31 50). A la dreta hi ha un bassal d’aigua.

“Saltem” un filferro i resseguim aquest prat per la part esquerra, on hi ha un pal amb un senyal i al fons trobem l’inici d’un ample corriol que es dirigeix a un altre prat de mida més reduïda, on també a l’esquerra i també desprès de “saltar” un filferro (42 13 26 02 31 51 - Hi ha una altra senyal de color groc a terra), continuem per un més encara discret, però evident corriol, que ens duu en menys de 5 minuts a la torre.

INICI ITINERARI per la part de Castellfollit de la Roca:

Sortint de Castellfollit des de la rotonda situada a 42 13 16.95 02 33 09.99, uns metres més endavant,

després d’haver circulat ben poca estona per la ctra. GIV-5221 (Castellfollit-Oix), trobem una desviació a l’esquerra, en baixada i per un camí de terra, sense cap indicació, per on hem de continuar (42 13 23.07 02 33 02.39). Passem per sobre d’una petita passera o bé pel mateix llit del riu, si hi ha poca aigua i continuem per la dreta, passant pel costat d’una casa

Durant el proper recorregut trobarem fins a dues cases, la primera ( 42 13 40 02 32 48) , en ruïnes la deixarem a la dreta i l’altra, sembla una segona residència (42 13 28 02 32 19), la deixarem a l’esquerra.

Uns metres més endavant d'aquesta segona casa, l’estat de la pista, avui,  és infernal.

Garrotxa : Veure en un mapa més gran.

A L T R E S

sant-joan-les-fonts-riu-fluvia_502

A l'inici del camí, travessem el riu Fluvià per una passera.

torre-de-canadell-110920_527bis_0

Vistes de Castellfollit de la Roca des de la Torre de Canadell.

torre-de-canadell-110920_505_0

Senyal que fem esment en el text i que ens ajuda a dirigir-nos a l'indret on està edificada la torre Canadell.