Castell d’Aguilar de Segarra / Bages

castell-daguilar-de-segarra-110701_504

Per sobre del dipòsit, apareixen les restes de l'edificació que busquem.

castell-daguilar-de-segarra-110701_547

Restes que es fa difícil interpretar quines puguin ser del castell, de la capella o fins i tot, d'altres edificacions.

castell-daguilar-de-segarra-110701_514

En aquesta fotografia i la següent, les restes que hi apareixen, coincideixen amb les identificades per en Pere Català Roca l'any 1962.

castell-daguilar-de-segarra-110701_518

castell-daguilar-de-segarra-110701_535

Vistes des de les restes del Castell d'Aguilar de Segarra. A la llunyania, minúscul, es veu la fesomia del castell de Boixadors.

Situació: Al terme municipal d’Aguilar de Segarra (Bages) – Barcelona.

Època: Segle XIV.

Estat: Pràcticament desaparegut. Lliurament accessible. El poc que n’hem pogut identificar d’aquesta construcció, ha estat gràcies a una imatge que el prestigiós fotògraf, en Pere Català Roca va obtenir l’any 1962 i que està penjada a la pàgina web de Patrimoni – Generalitat de Catalunya

Accés - Visitat el 01/07/2011:

Circulant per la carretera BV-3008 en sentit nord (veure el planell de Google), a tocar de la fita del PK 20 d’aquest vial, trobarem un trencall (N 41.75158 E 01.62187) per on continuarem. Hi ha un cartell: Camí vell d’Aguilar de Segarra. Un altre cartell, petit, de color verd, de senderisme, diu: Castell d’Aguilar.

Cent metres més endavant (41.75156 01.62279) trobem un altre cartell que ens invita a continuar per l’esquerra. Abandonem l’asfalt.Durant el proper recorregut, si bé el camí està en bones condicions, seria força  aconsellable poder-lo fer amb un vehicle 4x4, donat que hi ha bon un nombre de desguaços, on la panxa del cotxe frega el terra .

Anem pujant fins un lloc situat a 41.74877 01.62802, on trobem un trencall cap a l’esquerra, per on hem continuat, indicat per un petit cartell . Es tracta d’un tram de pista (*) amb força pendent . A dalt hi ha una petita esplanada on hem aparcat còmodament el vehicle (41.74944 01.62777).

La distància que hi ha des de la carretera asfaltada, fins aquí, és d’uns 700 metres. Una mica més endavant hi ha un dipòsit d’obra, de respectables dimensions. Dalt, a l’esquerra, hi ha restes d’edificacions, entre les que es suposa que hi ha les del castell i les de l’església vella de Sant Andreu d’Aguilar, que es diu que és possible que fos la primitiva capella del castell.

A partir d’aquí, cal continuar el curt recorregut restant, a peu. Camí que cal descobrir, de manera intuïtiva, deixant les parets del dipòsit a la nostra dreta i enfilant-nos muntanya amunt, de manera expeditiva.

Les vistes des d’aquest lloc, són esplèndides panoràmiques.

Localització: N 41.75022 E 01.62710. Altitud: 619 m.

Altres: (*) Si cal, podem continuar una mica més endavant, fins trobar un pronunciat trencall a mà esquerra, indicat amb un petit cartell, i arribarem també al lloc indicat anteriorment, on hem aparcat.

Les restes, completament arruïnades, son difícils d’interpretar. Sols hem pogut identificar l’arc, i un tram de mur, que en Pere Català va diagnosticar, el segle passat, que eren pedres del castell.

A la vora d’aquestes restes hi ha també un petit cementiri, amb una petita capelleta.

Bages: Veure en un mapa més gran.

A L T R E S

castell-daguilar-de-segarra-110701_537

Vista del petit cementiri que es cita anteriorment.

castell-daguilar-de-segarra-110701_532

Curiosa inscripció sobre la porta d'entrada.