Castell de Valldarques – Coll de Nargó / Alt Urgell

castell-de-valldarques-110429_714

Vista de la torre rodona, edifici més rellevant del conjuntcastell-de-valldarques-110429_708

Aquí la torre rodona a penes és visible a la llunyania

castell-de-valldarques-110429_711

Una altra vista

castell-de-valldarques-110519_508

Aquesta vegada veiem la torre des d'un camí que baixa de la casa anomenada Sobre-roca.

castell-de-valldarques-110519_522

Torre quadrada.

castell-de-valldarques-110519_524

Torre quadrada - vegi's el bon nombre d'espitlleres que té.

castell-de-valldarques-110519_538-537

Torre rodona.

castell-de-valldarques-110519_544

Espitlleres de la torre quadrada.

castell-de-valldarques-110519_540

Tros de la muralla exterior que envolta la torre rodona.

Situació: A Valldarques, nucli de població disseminat del municipi de Coll de Nargó (Alt Urgell) - Lleida.

Època: Segles XI-XII - Generalitat de Catalunya.*

Protecció: BCIN - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Malmès. Tot i així, manté encara en peus, una robusta torre rodona, mig envoltada per un llenç de muralla també de forma arrodonida, que forma un petit pati davant de la torre, al qual s'accedeix per una porta adovellada.

Al costat, restes d’una torre quadrada, ben proveïda d'espitlleres.

Als voltants d’aquestes dues edificacions, un bon munt de pedres escampades per tot arreu. Lliurament accessible.

Altres noms: Aquesta edificació també és coneguda amb el nom de Torre de la Vila.

Accés - Visitat el 19/05/2011:

Iniciem l’itinerari a la població de Coll de Nargó. Cal situar-nos davant mateix de la bonica església romànica de Sant Climent (42.17175  01.31292). Aquest lloc és el PK 40 de la carretera L-511, des d’on iniciem el recorregut per aquest vial, en direcció a Boixols.

Entre els PK 27-26 (A tocar d’aquest darrer punt) hi ha una desviació a mà esquerra (42.15893 01.21617) indicada per anar a Sant Romà de Valldarques, cap a on ens dirigirem. Davant mateix, encimbellada en un turó hi ha una casa amb apariència de vila closa. Continuarem per la dreta, per una pista de muntanya, en pendent.

Durant la baixada trobarem un cartell (42.15843 01.21049) indicant que cal continuar per l’esquerra per anar a Valldarques. (Per la dreta aniríem a la font del Cebre).

Novament tornarem a trobar la mateixa orientació a 42.15148 01.22105. Continuarem també per l’esquerra.

Finalment arribarem a la bonica església romànica de Sant Romà de Valldarques (42.15021 01.22623).

Continuarem la marxa passant pel costat mateix del campanar de l’església. Cinquanta metres més endavant hi ha una corba a la dreta en plena baixada.

Aparcarem en aquesta mateixa corba ( 42.15000 01.22729. Uns metres més avall, hi ha una casa que sembla habitada) .

En aquest lloc comença el camí a peu. A l'esquerra hi ha una petita barraca de pedra. Hem de localitzar l’inici d’un discret però ben evident corriol on l'única dificultat que presenta és un curt tram, a partir dels primers cent metres inicials.

En aquest  lloc el camí discorre per una estreta cornisa, amb una paret de roca a l'esquerra i uns impressionants estimballs a la dreta.

ATENCIÓ. Persones amb vertigen abstenir-se.

Passat aquest perillós tram d'uns dos-cents metres, el camí ja discorre en mig del bosc, sense desnivells de consideració.

L'itinerari no presenta cap més dificultat, llevat d’un punt situat a 42.14720 01.23413 on trobem una desviació. Una esllavissada ha mig inundat el camí de grans pedres. Hem de continuar pel camí de la dreta, que a partir d’ara, baixa amb decisió. Per millor orientar als futur visitants, hem proveït aquesta cruïlla, d’una generosa i ben evident fita. Ja no ens acompanyarà més la paret de roca a la nostra esquerra.

Finalment arribem a les restes del castell, situades en mig dels arbres, darrera d’una petita clariana.

Des del lloc on hem deixat el cotxe, fins al castell, hem trigat uns 20/25 minuts caminant tot xino xano.

Localització: N 42 08 40.0 E 01 14 06.5 - Altitud: 889 m.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya*, ens complau extreure la següent informació:

Descripció

Torre de planta circular voltada d'un recinte heptagonal d'aparença més tardana, avui molt malmès.

La torre és construïda amb aparell petit, característic del segle XI.

Fa uns 12 m. d'alçada i té un diàmetre exterior de 6'30 m.

A la torre hi ha una obertura elevada amb un arc de mig punt i els muntants avançats (al lloc de l'ampit hi ha un forat).

A ponent de la torre hi ha restes d'una construcció de planta rectangular del qual només queda el pany de paret nord-oest, amb espitlleres a la planta baixa.

Notícies històriques

Fortalesa. Lloc documentat el 966.

"Archas" el 839 i "Valle Arches" el 966. entenem molt probable que la força de Valldarques fos aixecada el segle XIII, quan el bisbe de la Seu d'Urgell voldria fitar assegurar els seus dominis, defensant-los de les eventuals envestides dels veïns incòmodes (ens referim, en especial, al comte de Foix, també vescomte de Castellbò).

El fogatjament del 1358 indica que "La Vall d'Arques és del Bisbe" i compta amb 31 focs.

Al segle XVII, "Remolins", pròxim, era del vescomtat de Castellbò, mentre que la "La vall darques" era "de la mensa Episcopal de la Seu d'Urgell".

• La Vall de Valldarques, situada en una clotada al vessant nord de la Serra d'Aubenç, presenta una fesomia molt característica a causa de la doble cinglera que ha format el riu del mateix nom.

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Informacions complementàries de l'ITINERARI

castell-de-valldarques-mapa-google-itinerari

Vista del trencall citat anteriorment, quan abandonem la carretera asfaltada i continuem per la dreta, per una pista de muntanya en pendent.

Alt Urgell : veure en un mapa més gran.

Altres:

valldarques-110429_509

Vista de la frondosa vall de Valldarques.

valldarques-110429_503

Valldarques.

sant-roma-de-valldarques-110429_508

Sant Romà de Valldarques - romànic - segle XII.

sant-roma-de-valldarques-110429_703

Sant Romà de Valldarques.